måndag 3 mars 2014

PIZZAKVÄLL - BANANADESSERT - RECEPT

Hej alla fina! Idag så fick jag och victor en ide att vi ska laga pizza, supernyttigt & gott! MYCKET GODARE MED EGEN PIZZA ;)  Den blev riktigt bra. Till efterrätt mixade jag ihop nåt simpelt med banan, men resultatet blev över färväntningarna! ( o ja bränd inget, haha)

PIZZA botten:
 1/2 pkt jäst
2 dl ljummet vatten
1 msk olja
5 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
*blanda först jäst+vatten, sen resten. Låt jäsa ca 30 min*

Tomatsås:
1 burk krossad tomat
1 stor tomat
1 lök
1 äppel
Kryddor: örtsalt,svartpeppar,timjan,oregano
*stek löken så den är mjukt, tillsätt resten och låt småkoka 20 min. Mosa äppel/tomatbitarna för en jämn sås)*

Forma på plåt, grädda i 250° ca 15 min.

Stekt banan med vaniljglass och chokladsås

1 banan
Socker
Mörk sirap
Smör

Chokladsås:
2 msk naturell youghurt
Ca 3 tsk kakao
1/2 tsk sirap
Blanda ihop allt, smaksätt vid behov mera..

Dela bananerna på mitten, stek dom på svag värme tills de fått färg på ena sidan. Vänd dem, sätt lite sirap+ socker på o bred ut. Vänd dem igen och gör samma sak. Klara efter ca 10 min. Servera med vaniljglass och chokladsås.

Nyttigt, gott och enkelt!


// milla

Skinka, ananas, champinjoner, emmentalost

Supergott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar